Palety drewniane nieprzerwanie, od dziesięcioleci stanowią nieodzowny element wyposażenia w branży transportowej czy magazynowej. Zakup dobrej jakości palet jest jednak dopiero pierwszym krokiem do ulepszenia warunków pracy w firmie spedycyjnej. Bardzo istotny jest również sposób ich użytkowania - zarówno ze względu na bezpieczeństwo oraz komfort pracowników, jak również z uwagi na to, by palety zbyt szybko nie uległy zużyciu w toku nieprawidłowej eksploatacji.
Na rynku znaleźć można różnego rodzaju palety drewniane - są w sprzedaży zarówno warianty fabrycznie nowe, jak i te poddawane naprawie, używane, w lepszej lub gorszej kondycji. Najpopularniejszym, uniwersalnym typem palet pozostają palety EPAL, charakteryzujące się rozmiarami odpowiadającymi rozstawowi wózków widłowych. Palety o wymiarach 800x1200 mm i wadze ok. 25 kg mogą być elementem wyposażenia w magazynach tradycyjnych, ale też w zautomatyzowanych. Niezależnie od tego, jaką formę ma magazyn oraz jakie towary są w nim składowane, to na pracownikach spoczywa odpowiedzialność w zakresie prawidłowego rozłożenia ładunków bądź też przygotowania palet do przewozu bez ładunku.
Logistyka rozmieszczenia to podstawa...
...i to dosłownie. Od tego, w jaki sposób rozłożony zostanie ładunek zależy zarówno stabilność, jak i nośność palety. Należy równomiernie rozłożyć ciężar, w czym pomocne mogą być specjalne nadstawki, skrzynki. Najcięższe paczki umieszcza się na dole konstrukcji, nad nimi - lżejsze. W sytuacji, gdy towary są rozmieszczone odpowiednio - łatwiej ułożyć kilka palet w stosy. Wpływa to na wydajność magazynu - ponieważ cała przestrzeń jest wykorzystana. Stabilność towaru można zapewnić przez zastosowanie dodatkowych środków bezpieczeństwa. Kątowniki ustawione na narożnikach to jeden ze sposobów. Oprócz tego na ładunek można nałożyć specjalną folię polietylenową (ręcznie bądź też za pomocą owijarki - w zależności od tego, jak szczelne ma być to zabezpieczenie).
Dodatkowe elementy drewniane
Stabilność i funkcjonalność palet można zwiększyć także dzięki ich rozszerzeniu o dodatkowe części. Jednym z nich pozostają kantówki, czyli specjalne elementy konstrukcyjne z drewna iglastego. Stanowią one podstawę dla wsporników, których głównym zadaniem jest utrzymanie nośności na właściwym poziomie. Innym elementem docenianym zwłaszcza w transporcie międzynarodowym są nadstawki paletowe. Dzięki tego rodzaju komponentom każda paleta (prawie każda, ponieważ nadstawki występują w określonych, standardowych rozmiarach) może przekształcić się w drewnianą skrzynię. Dodatkowym atutem wyżej wymienionych elementów jest to, że ich montaż pozostaje bardzo prosty.
Podsumowując – ulepszenie warunków pracy w magazynie, jak również zapewnienie usług spedycyjnych na najwyższym poziomie wcale nie jest skomplikowanym zadaniem. Wystarczy wiedzieć, że palety drewniane mogą zmieniać swoją formę w zależności od potrzeb.